2013.01.21.
07:00

Írta: Alice Page

A kávé tudománya - brandmustra

Napját sem tudom, mikor vettünk utoljára egy komplett brandet górcsövünk alá, így most erre készülök. Nem akartam nagy, szélesen kampányolt márkát választani, mert abból van és lesz is bőven. Ez a hét a meglepetés-csemegékről fog szólni. Kezdésnek itt van személyes kedvenc kávé-brandem: a Frei. Ha nem ismered, olvass tovább, ha igen: akkor tudod, miről beszélek – és ha klikkelsz, megtudod azt is, hogy miért ez az egyik legtudatosabban felépített márka, amit valaha láttál.

frei9.jpg

Első körben tisztázzuk: brand alatt én egy olyan terméket, szlogent, szimbólumot, imázst, vagy ezek tetszőleges kombinációját értem, amely a fejek többségében összekapcsolódik valamilyen minőségi elvárással, és ha ez a kapcsolat meg a hozzá társuló érzelmek elég erősek, akkor a kimeneti oldalon fogyasztói tevékenységet figyelhetünk meg, azaz: a nép veszi a termékeket, közben pedig különféle kellemes érzelmek kavarognak benne. Brandekkel kapcsolatban sok mindenről lehet elmélkedni: reklámokon, célcsoporton, termék-elhelyezésen… Viszont nem szeretném ezt ilyen formálisra venni, tehát az elkövetkezőkben megmaradok annál, amire a blog vállalkozott: egy laikus elemzésnél, a saját szemszögemből.

frei10.jpg

A Freiről persze rögtön a névadója jut eszedbe: igen, az a mókus, aki a világon mindenhová elutazott, és mindenkivel találkozott. Hogy a sztorik többsége kamu-e vagy sem, az jelenleg lényegtelen. Adott tehát egy „kedveltismegnemis” figura, aki egy kávémárka és kávézólánc arca lesz. Jól csinálta: a brand alapját képező történet nem a megosztó dokuhős Frei Tamásról szól (kivéve a logót, ami klasszul néz ki, de sajnos akkor is a Ripoter Frei Tamás visszajáró kísértete), hanem egy átlagos fasziról, aki megfordult itt-ott, és közben szenvedélyesen megszerette a kávét. (Nem vagyok naiv, nyilván nem jött rosszul az ismertség sem.) Számára a kávé nem csak egy ital, hanem művészet – és mint olyannak, megvan a különböző területekre, kultúrákra, korokra jellemző, markáns vonásai, arculata. A kávékat a legkülönfélébb helyekről hozzák a’ la fair trade, azonban büszkék arra, hogy ezeket itthon, magyar munkaerőt foglalkoztatva pörkölik meg.

frei3.jpg

El is érkeztünk ahhoz a tételhez, ami alapjában meghatározza a márkát: a kávé alapos, szinte tudományos ismerete és megismertetése, melynek során komoly szerephez jut a származási kultúra, és ezt a kávézók külsőségeiben, hangulatán is tetten érhetjük. Egy Frei-be betérve nem kell azonban felesleges giccsparádétól tartanunk. Designját az általam egekig magasztalt egyszerűség ugyanúgy jellemzi: bútorzatában, a falak színharmóniájában, a plakátokban, a dolgozók egyenruhájában. Az egzotikum és a letisztultság kellemes ötvözete vár ránk.

frei4.jpg

De ki az a „ránk”? A kávézók elhelyezkedése – legalábbis a legtöbb helyszínen – némiképp meghatározhatja a vendégek körét, ugyanis könyvesboltokban, művelődési házakban, cégek székházaiban bújnak meg. Akad, aki könyv-válogatás közben ül be ide, mások viszont (mint pl. én) ide szervezik találkozóikat, vagy a délutáni rohanáshoz szükséges koffeint itt kérik ki elvitelre. A Freiben szinte mindig teltház van, várni kell az asztalokra. És nem azért nem tesznek be többet, mert nincs hely – azzal oda lenne a hely exkluzivitása, az öröm, amit akkor érez az ember, ha végre leülhet. A Frei vendége tudatosan választ: inkább vár 10 percet egy eszpresszóra, hiszen a pult mögül nem csak egy profin elkészített ital érkezik, hanem egy adag különleges törődés, egy szelet kávétudomány is. A megbecsültségnek ezt az érzését tovább erősíti a tény: az itallapot olvasgatva mindent megtudhatunk a kávékról, interjúkat olvashatunk, stb. Egy idő után az egyszeri vendég is szakértőnek érezheti magát – ezt az élményt egy másik kávézó sem adja meg nekünk.

frei5.jpg

És ez nem a reklám helye! Annál is inkább, mert nem tolnak az arcunkba sem tv-kampányokat, sem más hirdetéseket, termékeik azonban egyre nagyobb választékban köszönnek vissza, egyre több helyen. Igazi prémium márkáról van szó, mely kivételes kávé-élményt kínál, bármi legyen is a kedvenced. És az egyik legfontosabb tényezőről eddig el is feledkeztem: az árról! Mindazok ellenére, amit eddig felsorakoztattam, a Frei kávéi meglepően olcsóak, mind hazai, mind nemzetközi viszonylatban.

Szólj hozzá!

Címkék: brand frei kávé

A bejegyzés trackback címe:

https://admission.blog.hu/api/trackback/id/tr865029719

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása