Napját sem tudom, mikor vettünk utoljára egy komplett brandet górcsövünk alá, így most erre készülök. Nem akartam nagy, szélesen kampányolt márkát választani, mert abból van és lesz is bőven. Ez a hét a meglepetés-csemegékről fog szólni. Kezdésnek itt van személyes kedvenc kávé-brandem: a Frei. Ha nem ismered, olvass tovább, ha igen: akkor tudod, miről beszélek – és ha klikkelsz, megtudod azt is, hogy miért ez az egyik legtudatosabban felépített márka, amit valaha láttál.
Első körben tisztázzuk: brand alatt én egy olyan terméket, szlogent, szimbólumot, imázst, vagy ezek tetszőleges kombinációját értem, amely a fejek többségében összekapcsolódik valamilyen minőségi elvárással, és ha ez a kapcsolat meg a hozzá társuló érzelmek elég erősek, akkor a kimeneti oldalon fogyasztói tevékenységet figyelhetünk meg, azaz: a nép veszi a termékeket, közben pedig különféle kellemes érzelmek kavarognak benne. Brandekkel kapcsolatban sok mindenről lehet elmélkedni: reklámokon, célcsoporton, termék-elhelyezésen… Viszont nem szeretném ezt ilyen formálisra venni, tehát az elkövetkezőkben megmaradok annál, amire a blog vállalkozott: egy laikus elemzésnél, a saját szemszögemből.
A Freiről persze rögtön a névadója jut eszedbe: igen, az a mókus, aki a világon mindenhová elutazott, és mindenkivel találkozott. Hogy a sztorik többsége kamu-e vagy sem, az jelenleg lényegtelen. Adott tehát egy „kedveltismegnemis” figura, aki egy kávémárka és kávézólánc arca lesz. Jól csinálta: a brand alapját képező történet nem a megosztó dokuhős Frei Tamásról szól (kivéve a logót, ami klasszul néz ki, de sajnos akkor is a Ripoter Frei Tamás visszajáró kísértete), hanem egy átlagos fasziról, aki megfordult itt-ott, és közben szenvedélyesen megszerette a kávét. (Nem vagyok naiv, nyilván nem jött rosszul az ismertség sem.) Számára a kávé nem csak egy ital, hanem művészet – és mint olyannak, megvan a különböző területekre, kultúrákra, korokra jellemző, markáns vonásai, arculata. A kávékat a legkülönfélébb helyekről hozzák a’ la fair trade, azonban büszkék arra, hogy ezeket itthon, magyar munkaerőt foglalkoztatva pörkölik meg.
El is érkeztünk ahhoz a tételhez, ami alapjában meghatározza a márkát: a kávé alapos, szinte tudományos ismerete és megismertetése, melynek során komoly szerephez jut a származási kultúra, és ezt a kávézók külsőségeiben, hangulatán is tetten érhetjük. Egy Frei-be betérve nem kell azonban felesleges giccsparádétól tartanunk. Designját az általam egekig magasztalt egyszerűség ugyanúgy jellemzi: bútorzatában, a falak színharmóniájában, a plakátokban, a dolgozók egyenruhájában. Az egzotikum és a letisztultság kellemes ötvözete vár ránk.
De ki az a „ránk”? A kávézók elhelyezkedése – legalábbis a legtöbb helyszínen – némiképp meghatározhatja a vendégek körét, ugyanis könyvesboltokban, művelődési házakban, cégek székházaiban bújnak meg. Akad, aki könyv-válogatás közben ül be ide, mások viszont (mint pl. én) ide szervezik találkozóikat, vagy a délutáni rohanáshoz szükséges koffeint itt kérik ki elvitelre. A Freiben szinte mindig teltház van, várni kell az asztalokra. És nem azért nem tesznek be többet, mert nincs hely – azzal oda lenne a hely exkluzivitása, az öröm, amit akkor érez az ember, ha végre leülhet. A Frei vendége tudatosan választ: inkább vár 10 percet egy eszpresszóra, hiszen a pult mögül nem csak egy profin elkészített ital érkezik, hanem egy adag különleges törődés, egy szelet kávétudomány is. A megbecsültségnek ezt az érzését tovább erősíti a tény: az itallapot olvasgatva mindent megtudhatunk a kávékról, interjúkat olvashatunk, stb. Egy idő után az egyszeri vendég is szakértőnek érezheti magát – ezt az élményt egy másik kávézó sem adja meg nekünk.
És ez nem a reklám helye! Annál is inkább, mert nem tolnak az arcunkba sem tv-kampányokat, sem más hirdetéseket, termékeik azonban egyre nagyobb választékban köszönnek vissza, egyre több helyen. Igazi prémium márkáról van szó, mely kivételes kávé-élményt kínál, bármi legyen is a kedvenced. És az egyik legfontosabb tényezőről eddig el is feledkeztem: az árról! Mindazok ellenére, amit eddig felsorakoztattam, a Frei kávéi meglepően olcsóak, mind hazai, mind nemzetközi viszonylatban.