Ez egy olyan reklám, amit nálunk nem adnak le a tévében sosem. Bezzeg Ásóka, az nem gáz.
Az előző posztomban szereplő reklám kissé nagyobb port kavart, mint amire számítottam. A Telenor is felismerni vélte magát a 20-as rajtszámmal jelzett kék színű autóban, ezért gyorsan el is szaladt árulkodni a Gazdasági Versenyhivatalnak. Onnan a Fővárosi Bíróságra vezetett az útjuk, hogy bepereljék a Vodafonet, miszerint a reklám megsértette a Telenor jó hírnevét. A Fővárosi Bíróság sürgősségi eljárásban tárgyalta az ügyet, azaz meg sem hallgatta a Vodafone álláspontját. Az eredmény? A Vodafone vagy újravágja a reklámot, vagy leveszi a képernyőről. A Vodafone mindig híres volt az ilyen típusú összehasonlító reklámok készítéséről, nem ez volt az első, amiben azt sugallja nekünk, hogy a piros jobb, mint a kék vagy a magenta...
A múltkoriban láthattátok, más országokban ez megengedett módja a reklámozásnak, amivel rendszeresen élnek is, és szuper jó reklámokat készítenek ezt kihasználva. Nem értem, a mi országunkban miért nem adnak tele zöld lámpát a versenynek? Olyan nagy szörnyűség finoman jobbnak feltüntetnünk magunkat a másiknál? Hiszen nap, mint nap ezt tesszük mindannyian mondjuk egy állásinterjún, egy iskolai felvételin, egy politikai kampányban...
Nem véletlenül emeltem ki ezt a reklámot a millió reklám közül, hiszen nálunk olyan ritka az ilyen típusú összehasonlító reklám, mint a fehér holló. Nos, mint látjuk, ennek meg van az oka… Utánanéztem, hogyan is szólnak a törvények, a szabályzások az összehasonlító reklámokról kicsiny kis országunkban.
„1997. évi LVIII. törvény a gazdasági reklámtevékenységről:
Összehasonlító reklám: olyan reklám, amely közvetve vagy közvetlenül felismerhetővé teszi a reklámozóéval azonos vagy ahhoz hasonló tevékenységet folytató más vállalkozást, vagy a más vállalkozás által előállított forgalmazott vagy bemutatott, a reklámban szereplő áruval azonos vagy ahhoz hasonló rendeltetésű árut.
7. § (1) Tilos közzétenni olyan összehasonlító, illetve egyéb reklámot, amely a tisztességtelen piaci magatartás és a versenykorlátozás tilalmáról szóló 1996. évi LVII. törvény (a továbbiakban: Tpvt.) alapján a tisztességtelen verseny tilalmába, illetve fogyasztói döntések tisztességtelen befolyásolásának tilalmába ütközhet.”
A Magyar Reklámetikai Kódexben a következőket olvashatjuk a témáról:
„7. cikkely (2) A jogszerűen közzétett összehasonlító reklám kivételével tilos a reklámban jogosulatlanul olyan nevet, megjelölést vagy árujelzőt használni, amelyről mást, illetve más termékét vagy szolgáltatását szokták felismerni.
10. cikkely (15) Az összehasonlító reklám nem lehet megtévesztő, nem vezethet a versenytárssal való összetévesztésre, vagy a versenytárs lejáratására. Az összehasonlító reklám nem becsmérelheti a versenytársat vagy annak áruját (termékét, szolgáltatását), nem veszélyeztetheti tisztességtelenül a versenytárs érdekeit.”
Értitek már? Én sem.