Nem éppen ezzel a reklámmal szeretnék most foglalkozni, ugyanakkor mégis. Egy olyan kérdés merült fel bennem, amire Veletek együtt keresem most a válaszokat.
2004 óta a tévé bal alsó sarkában ott figyel egy színes kör, benne egy számmal. Ez a korhatár-besorolás jele. A korhatár-besorolás egy olyan piktogramos és szöveges jelentésű osztályozási rendszer, amely filmeket, sorozatokat, televíziós vagy rádiós műsorokat sorol be tartalmuk szerint különféle csoportokba. A besorolás célja a szülők és nevelők jobb tájékoztatása a gyermekek és fiatalok szellemi fejlődésére veszélyes vagy káros tartalmakról. A különféle kategóriákba eső produkciók nyilvánosságát hatóságilag korlátozzák a gyermekek és fiatalok védelme érdekében. 2012-től a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság dönt a besorolásról, a filmforgalmazók kötelesek minden filmjük egy példányát legalább 30 nappal a bemutató előtt benyújtani neki. Televíziók esetén a Médiatörvény 6, 12, 16 és 18 éves korhatárokat állapít meg.
Ez mind szép és jó, ahogy én látom, a filmek esetében ez jól is működik, azonban a reklámokkal mi a helyzet? A besorolás a gyermekek fejlődését védi azáltal, hogy felhívja szüleik figyelmét a „veszélyes” tartalmakra. Én úgy képzelem el ezt az egészet, hogy ha a gyermek valami olyat lát vagy hall a tévében vagy a moziban, amit nem ért, megkérdezheti róla a szülőket, és ők megválaszolják a kérdést, nem hagyják a gyermeket mondjuk zaklatott állapotban, vagy tudatlanságban. De a reklámokra nem alkalmazzák ezt a besorolást. Vegyük ezt a Pharmatex reklámot, több olyan kép és szó van benne, amit mondjuk nem ért minden gyerek, hiszen a szexualitás még mindig tabu témának számít a magyar családokban. A reklám egyébként nagyon aranyosan illusztrálja a fogamzásgátlást („mikor szerető szívek találkoznak…” J), azonban egy kis gyermek számára több kérdést is felvethet. A legfrissebb, 2008-as jogszabály azt mondja ki, hogy :
"8. § (1) Tilos az olyan reklám, amely a gyermek- és fiatalkorúak fizikai, szellemi, érzelmi vagy erkölcsi fejlődését károsíthatja.
(3) Tilos az olyan reklám, amely gyermek- vagy fiatalkorút veszélyes, erőszakos vagy a szexualitást hangsúlyozó helyzetben mutat be."
Nem kellene a reklámokat is idősávba sorolni? Nektek mi a véleményetek erről?