2012.06.21.
11:37

Írta: Ingénue

Karika ide vagy oda?

Nem éppen ezzel a reklámmal szeretnék most foglalkozni, ugyanakkor mégis. Egy olyan kérdés merült fel bennem, amire Veletek együtt keresem most a válaszokat.

2004 óta a tévé bal alsó sarkában ott figyel egy színes kör, benne egy számmal. Ez a korhatár-besorolás jele. A korhatár-besorolás egy olyan piktogramos és szöveges jelentésű osztályozási rendszer, amely filmeket, sorozatokat, televíziós vagy rádiós műsorokat sorol be tartalmuk szerint különféle csoportokba. A besorolás célja a szülők és nevelők jobb tájékoztatása a gyermekek és fiatalok szellemi fejlődésére veszélyes vagy káros tartalmakról. A különféle kategóriákba eső produkciók nyilvánosságát hatóságilag korlátozzák a gyermekek és fiatalok védelme érdekében. 2012-től a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság dönt a besorolásról, a filmforgalmazók kötelesek minden filmjük egy példányát legalább 30 nappal a bemutató előtt benyújtani neki. Televíziók esetén a Médiatörvény 6, 12, 16 és 18 éves korhatárokat állapít meg.

Ez mind szép és jó, ahogy én látom, a filmek esetében ez jól is működik, azonban a reklámokkal mi a helyzet? A besorolás a gyermekek fejlődését védi azáltal, hogy felhívja szüleik figyelmét a „veszélyes” tartalmakra. Én úgy képzelem el ezt az egészet, hogy ha a gyermek valami olyat lát vagy hall a tévében vagy a moziban, amit nem ért, megkérdezheti róla a szülőket, és ők megválaszolják a kérdést, nem hagyják a gyermeket mondjuk zaklatott állapotban, vagy tudatlanságban. De a reklámokra nem alkalmazzák ezt a besorolást. Vegyük ezt a Pharmatex reklámot, több olyan kép és szó van benne, amit mondjuk nem ért minden gyerek, hiszen a szexualitás még mindig tabu témának számít a magyar családokban. A reklám egyébként nagyon aranyosan illusztrálja a fogamzásgátlást („mikor szerető szívek találkoznak…” J), azonban egy kis gyermek számára több kérdést is felvethet. A legfrissebb, 2008-as jogszabály azt mondja ki, hogy :

"8. § (1) Tilos az olyan reklám, amely a gyermek- és fiatalkorúak fizikai, szellemi, érzelmi vagy erkölcsi fejlődését károsíthatja.

(2) Tilos az olyan gyermek-, illetve fiatalkorúaknak szóló reklám, amely alkalmas a gyermek-, illetve fiatalkorúak fizikai, szellemi, érzelmi vagy erkölcsi fejlődésének kedvezőtlen befolyásolására, különösen azáltal, hogy erőszakra, szexualitásra utal vagy azt ábrázol, vagy témájának meghatározó eleme az erőszakos módon megoldott konfliktus.

(3) Tilos az olyan reklám, amely gyermek- vagy fiatalkorút veszélyes, erőszakos vagy a szexualitást hangsúlyozó helyzetben mutat be." 

Nem kellene a reklámokat is idősávba sorolni? Nektek mi a véleményetek erről?

Szólj hozzá!

Címkék: Pharmatex korhatár-besorolás

A bejegyzés trackback címe:

https://admission.blog.hu/api/trackback/id/tr644590242

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása