2013.01.24.
07:00

Írta: fuszulykavirág

Retró plakátok mai szemmel

Csütörtöki lazításnak most nem egy új kampányt kerestem, hanem valami kifejezetten régit. Végül 3 retró plakátot gyűjtöttem össze, amik az én személyes kedvenceim. 

monika.jpg

Az első máris a Mónika porszívó plakátja, mert emellett egyszerűen nem lehet szó nélkül elmenni. Én magam nem is mertem komolyabb elemzésébe bocsátkozni a reklámnak, megkértem inkább szexista viccekből diplomamunkát író barátnőmet, hogy mondjon nekem szakvéleményt erről a tisztes iparosmunkáról. 

"A reklámplakát nem titkolt szándéka párhuzamot vonni a Mónika típusú porszívó, valamint az eszköz tulajdonosa (Mónika?) között, aki nem mindennapi módon lenge öltözetben mímeli a takarítást. A párhuzam egyrészt a nő és a háztartási eszköz között húzódik (nő=porszívó), ami arra az elavult, szexista sztereotípiára utal, mely szerint a nők legnagyobb haszna (az utódnemzés kötelessége után), hogy rendben tartják a háztartást. A plakát fanyar ambivalenciáját az adja, hogy a nőknek szánt háztartási eszközt éppen a nők megalázásával próbálja népszerűsíteni."

Nem tudok ezzel nem egyetérteni. Nyilván volt az a kor, amikor ez még a "belefér" kategória volt, lehetett egymással cinkosan összekacsintani, hogy "érted, szívassa ki, haha", de ma már szerintem nincs ember, aki egy ilyen reklámot bármilyen közterületen el tudna képzelni. (Akit pedig érdekelnek a szexista viccek szakdolgozat eredményei, az hamarosan megtekintheti őket itt.)

trapper.jpg

A következő plakáton a bácsi elég fenyegetően tolja az arcunkba a hüvelykujját, és csak feltételezni tudom, hogy az elégedettségét akarja kifejezni ezzel a gesztussal. Őszintén bevallom, hogy meg kellett kérdeznem Anyukámat, hogy mi az a Trapper, nem volt számomra egyértelmű, hogy a bácsi tetőtől-talpig famerben feszít. De ha már megszólítottam Anyámat, nyilván nem úsztam meg anekdota nélkül: Odesszában drágábban lehetett eladni az elvtársnőknek a Trappert, mint a Levist, mert arról fogalmuk sem volt, hogy micsoda, erről meg még ők is tudták, hogy mennyire klassz. Úgyhogy mint kiderült, a konyhai szeletelőnk Trapperek árából van.  

tisza.jpg

Az utolsó retró plakátom pedig nem más mint a Tisza kis susztermanója a klasszikus szlogennel. Itt nincs szó személyes érintettségről, egyszerűen csak szeretem, hogy 1971 óta létezik ez a márka (tudom, hogy nem folyamatosan). Szeretem, hogy megtartották a logót, szeretem, hogy sikerült visszahozni a piacra, szeretem, hogy megtartottak benne minden szerethetőt, és szeretem, hogy egyszerre old school és modern. 

5 komment

Címkék: retro tisza trapper mónika farmer

A bejegyzés trackback címe:

https://admission.blog.hu/api/trackback/id/tr585039895

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

SODor · http://amindenit.blog.hu 2013.01.24. 17:28:17

Az Erika vagy Mónika porszívónak egyszer megpróbáltam utánajárni. amindenit.blog.hu/2012/04/23/ne_verje_ki_ne_razza_ki_de_akkor_kivel_szivassa_ki
Egy viszont biztos, a plakát nem retró.

Zagyas 2013.01.24. 17:37:57

Trapper farmert még mindig kapni. Akit érdekel, gúglizzon rá.

fuszulykavirág 2013.01.24. 17:40:20

@SODor: Köszönjük, ez igazán alapos kutatómunka! Mi hittünk a városi legendának, de jó, hogy van, aki figyel :)

¿Qué tapas hay? 2013.01.24. 21:29:26

@SODor: Plakátnak nem plakát (egyértelmű, ilyen porszívó nem volt, ez egy kamureklám), de retrónak retró. Tán mintha egy műegyetemi ballagómagazinban találkoztam volna ezzel a képpel - valamikor a nyolcvanas évek elején.

joska61 2013.01.25. 14:06:44

A porszívós téma valóban régi (tehát nevezhetjük retrónak), de mint többen mondjátok is csak egy vicc. Egyébként ilyen porszívó volt, csak nem ilyen néven. Nem tudtam beazonosítani, de az egyik régi rakátéra hasonlít nagyon. De vannak ősi Hajdú-vonásai is :-)
süti beállítások módosítása